Skip to content

Un super instrument pentru menținerea rezilienței

Reziliența este noua abilitate pe care e nevoie să o conții.

Reziliența ajută la reducerea efectelor emoționale și fizice ale crizei de timp, supraîncărcării, nervozității, presiunilor financiare și schimbărilor neașteptate. Reziliența ne ajută să rămânem flexibili și să sărim înainte când suntem provocați de circumstanțe stresante.

Cercetările arată că stresul zilnic poate avea un efect cumulativ, care ne poate epuiza rezervele de rezistență.

Când nu avem reziliență putem avea tendința de a adăuga dramatism suplimentar unei probleme care mărește tensiunea situației și creează și mai multa agonie.

Când nu avem reziliență scăpăm de sub control, greșim, spunem lucruri pe care le regretăm ulterior, ne ignorăm sănătatea și așa mai departe.

Un bun exemplu în acest sens ar putea fi atunci când ascultăm știrile, navigăm pe web sau într-o întâlnire și auzim ceva care ne înfurie sau ne îngrijorează.

Cum poti avea rezilienta? Fiind in observator adica fiind neutru, in afara emotiilor.

Niciodata o situatie nu este atat de grava pe cat o pot face intebarile si filozofia din jurul ei . Nu e treaba ta sa preiei durerea tuturor, ai destule in viata si familia ta , indiferent la ce scara. Sa intri in durerea celorlati ( nu ma refer la familie si prieteni) nu te face un om mai bun, din contra, te poate transforma negativ iar tu sa nu mai fii de ajutor prin actiunile sau inactiunile tale pentru cei importanti tie.

În loc să lași furia să alerge prin tine sau să proiecteze frica în viitor, imaginează-ți că ai un balon în minte plin cu tot ce ai aflat sau tot ce simți, care, de fapt se umple instantaneu când tu experimentezi sau afli ceva dramatic.

Acum imaginează-ți că ai o supapă pe care doar dacă o atingi (butonul să fie tâmpla ta, de exemplu), te ajută să scoți presiunea sau aburul emoțiilor epuizandu-le instantaneu. Când atingi tâmpla-supapa spune tare „uș, ieși!”.

Acum simte că această supapă chiar te ajută să iți recâștigi instantaneu controlul și perspectiva, astfel încât să iți poți alege opțiunile și să alegi cum doresti să răspunzi Spune zâmbind GATA!; sau sa se deschida supapa cand te tragi de lubul urechii zicand : Gata, iesi, goleste-te! ( cu mainile pipaie ti si preseaza usor capul ca si cum ai desumfla un balon, apoi scutura ti mainile. E usor, fa-o!

Fă asta diseară când urmăresti știrile sau în următoarea întâlnire din această după-amiază sau când verifci cele mai recente evenimente, când ești online mai târziu astăzi. Sau cand un binevoitor sare sa ti aduca la cunostinta ultima drama a unui necunoscut. Experimentează tehnica.

Cand in timpul unei zile, nopti , oricand iti vine in minte un gand care doar te tulbura si nu este o situatie pe care tu personal sa o rezolvi, fa doar urmatoara tehnica: Trage aer in stomac puternic, pana simti ca a urcat si in cap , apoi spune relaxat : Lasa sa treaca! Zi asta in timp ce cu mana dreapta faci o miscare de la dreapta spre stanga , ca si cum ai alunga un tantar din fata ochilor, asa cum fac batranele la tara cand se refera la ceva banal. Astefel de ganduri au voie doar sa treaca, ca o amintire, nu sa ramana si sa starneasca emotii.

Este un instrument excelent pe care îl ai ca parte a setului de instrumente pentru construirea rezilienței.

Observa și admite ceea ce simți.

Pentru a obține mai multe informații despre emoțiile tale, va trebui să devii mai conștientă de ceea ce simți. Observarea și admiterea a ceea ce simțiți necesită încetinire și evaluare.

Periodic, pe tot parcursul zilei pur și simplu oprește-te și observă cum te simți. Durează doar câteva secunde să întrebi: „Ce simt acum?”

Nu judeca ce simțiți. În schimb, observă ce emotii ai. Vei descoperi lucruri noi despre tiparele tale emoționale și ceea ce declanșează emoții mai puțîn dorite în tine.

Pune un nume comic acelui sentiment.

Pur și simplu numindu-ți sentimentul, oricare ar fi acesta – îngrijorare, anxietate, vina,neputinta, frustrare, furie, tristețe, rănire, rezistență sau chiar o tulburare vagă – te va ajuta să recunoști ceea ce simți într-un mod comic. Poti avea o reactie de genul ” Ce faci Stresulica/Goguta/ Suparacila ( numeste l cum iti vine tie mai potrivit), ai venit pe la mine ?” si gata, observa-te.

Doar observând, sinele tău magnific știe ce are de făcut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *